- اعتراف ترامپ به شکست ماشین جنگی صهیونیستها
- منطقه غرب آسیا "فلسطین جدید"
- اعلام رسمی مرگ دیپلماسی یک طرفه
- 4 نکته در مورد یک برکناری پُرحاشیه در دولت ترامپ
- نشست کاخ سفید، زلنسکی زیر فشار و اروپا نگران
- نگاه ابزاری آمریکا به دولت های منطقه؛ تثبیت سلطه و بی ثبات سازی منطقه
- هیدروپولیتیک ایران و ادعاهای نتانیاهو
- پارادوکس امپریالیستی ترامپ و افول هژمونیک آمریکا در گذار به چندقطبی
- فقر قدرت و عبرت اوکراین؛ از کییف تا آلاسکا
- پوتین، زلنسکی و ترامپ؛ سه روایت، یک میز
- جنگ ۱۲ روزه؛ بازمهندسی حافظهاجتماعی و بازآرایی موازنه قوا
- مخالفت روسیه و چین با مکانیسم ماشه؛ دریچهای به دوقطبی تازه قدرت در جهان
- روانشناسی سیاسی پافشاری نتانیاهو بر «اسرائیل بزرگ»
- روانشناسی سیاسی پافشاری نتانیاهو بر «اسرائیل بزرگ»
- واکاوی اهمیت سفر منطقه ای علی لاریجانی
ضرورت حمایت از هویت مکتب اهل بيت (ع) در گرجستان
گرجستان تنها کشور استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی است که در آن روند دموکراتیک نسبتاً قابل قبولی حاکم است و امروزه در این کشور، فرایند دموکراتیزاسیون دیگر به عنوان اقدامی پیشگام و بدون سابقه نیست و مجموعه ای از رویکردها و برنامه های مشخص و استاندارد را در برمی گیرد. به طوریکه مؤسسات حکومتی و سازمانهای غیردولتی فعال در زمینه فرایند دموکراتیزاسیون، از تلاشهای خود در اين زمینه، تجربیات و آموخته های فراوانی کسب کرده اند.
هر چند موانعی نظیر کم عمق بودن دگرگونی ها، روند ناقص شکلگیری دولت، سازوکارهای نامتقارن تولید قدرت و ميراث به جامانده از نظام اقتدارگرا و تمامیت خواه اتحاد جماهیر شوروی در کشور گرجستان همچنان باقی است؛ امّا به نظر می رسد مقامات کشور گرجستان در یک مسئله موفق عمل کرده اند و آن حل شکاف های قومی و مذهبی است. به تعبیری به نظر می رسد در قالب دموکراسی مبتنی بر قومیت و مذهب(Consociational Democracy)، تفاوتهای قومی و مذهبی نهادینه شده است؛ به طوری که همه گروههای دینی- مذهبی اعم از مسیحیت( ارتدکس )، اسلام( شیعه و سنی) یهودیت و ... تقریباً به طور مساوی از حمایتها و مساعدت های دولتی برخوردارند و این مسئله باعث شده است کشور گرجستان به مثابه «الگویی برای هم زیستی مسالمتآميز مذهبی» در منطقه قفقاز جنوبی و کل استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی متصور شود.
مقامات حکومتی در قالب این روند دموکراتیک، از مزایا و تسهيلات اتحادیه اروپا هم بهره برداری می کنند و بدین ترتیب از یک طرف، عدالت و دموکراسی را در جامعه گرجستان تحقق می بخشند و از طرف دیگر زمینه را برای عضویت در اتحادیه اروپا فراهم میکنند.
معهذا هویت و ماهیت پیروان مکتب اهل بيت(ع) کشور گرجستان، همچنان در معرض برخی تهدیدات داخلی و خارجی قرار دارد که این امر، ضرورت حمایت و مراقبت بیشتر را ایجاب می کند. در عرصه داخلی علیرغم حاکم بودن روند دموکراتیک، به نظر می رسد به صورت پنهان و غیرمستقیم، سیاست کنترل و مدیریت بر اديان و مذاهب اقلیت به ويژه اسلام و تشیع در جریان است و اساساً استقلال هویتی و عملکردی مراکز و نهادهای غيردولتي پذیرفته نیست.
در عرصه خارجی هم، تحرکات و سیاست های دینی و هویتی کشورهای منطقه ای نظیر ترکیه، جمهوری آذربایجان، عربستان سعودی و رژيم صهيونيستي در حال تشدید است و هر کدام تلاش می کنند ایدئولوژی خاص خود را بر جامعه اسلامی و شیعی اشاعه و غالب کنند.
جمهوری آذربایجان تلاش دارد جامعه قریب به سیصد هزار نفری پیروان مکتب اهل بیت(ع)[شيعيان] را تحت الشعاع قرار دهد و بر اساس روایت خود از مذهب تشیع آنها را جذب و مدیریت کند.
کشور ترکیه هم تلاش دارد سیاستهای دینی خود را در میان نزدیک به سیصد هزار مسلمان اهل سنت ترويج و گسترش دهد و به نظر می رسد در این راستا جريان فتح الله گولن و دیگر طریقت های جماعتی به شدت فعال هستند.
جریان وهابیت هم با سرمایه گذاری های گسترده، توانسته است در مناطق مسلمان نشین نفوذ کنند و مساجد مختص خود را تأسیس کنند که تداوم این وضعیت آثار منفی زیادی به بار خواهد آورد. کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی هم طی سال های اخیر، مراکز آموزشی و فرهنگی و و دینی متعددی را تأسیس کرده اند و در حال نفوذ به جامعه گرجستان هستند.
نکته آخر اینکه، باید توجه داشت حفظ هویت تشیع در گرجستان می تواند در خنثی سازی تهدیدات و تحرکات ضدشیعی و ضدایرانی منطقه قفقاز جنوبی نقش آفرین باشد. به ویژه بعد از جنگ دوم قره باغ، زمینه های حضور و نقش آفرینی های کشورهایی نظیر ترکیه و رژیم صهیونیستی در امور دینی، فرهنگی و هویتی کشور جمهوری آذربایجان بیشتر شده و خطر بروز تفرقه و فتنه قومی و مذهبی در منطقه قفقاز هر روز درحال افزایش است.